East Side Gallery

Sen i söndags är jag och Markus tillbaka i Sverige och sen igår är Helmer hemma hos oss igen. Vi har haft två lugna dagar med vila och mys och så ska det nog fortsätta även idag. Men jag tänkte börja redovisa vår resa till Berlin med ett inlägg om vår första dag i Berlin. Vi åkte från Umeå i fredags kväll för 2 veckor sedan. Den natten sov vi på tåget och inför andra natten stannade vi till i Hamburg för att åka vidare till Berlin på söndagen. Så den första hela dagen blev alltså måndagen.

Vi hade en idé om att vi skulle få en dag var där vi skulle få bestämma vad vi skulle göra. Min dag blev den första dagen och då åkte vi till East Side Gallery. - En kvarstående del av Berlinmuren som delade Berlin i Öst och Väst efter andra värdskriget. Det ligger vid floden Spree i stadsdelen Friedrichshain.

Själva galleriet finns på den östra sidan av muren och består av 160 målningar av olika konstnärer från hela världen. Målningarna visar konstnärernas syn på de politiska förändringarna i Tyskland och på hur livet i Östtyskland såg ut.

Det tog kanske 1 timme att gå fram och tillbaka längs muren och i ärlighetens namn trodde jag att det skulle finnas mer att se och göra vid muren. Kände mig lite besviken när jag kom dit. Men när vi gick där och efteråt när jag och Markus pratade om det så upptäckte vi att det är tankarna som sätts i rullning efteråt som är upplevelsen.

Vad som slog både mig och Markus var att Berlinmuren inte alls var särskilt hög. Den var så liten och nätt i förhållande till vad den representerar. Dess stora skada och påverkan på Östtysklands invånare och världen under så många år. Bara dess existens räckte som symbol.

När vi kände oss nöjda stannade vi kvar i stadsdelen för att äta lunch och se oss omkring. Vårat huvud mål med resan var att se staden inte att bocka av så många attraktioner som möjligt.

Friedrichshain var en mysig stadsdel med lekparker, barer, restauranger, glasskiosker och fina hus täckta av graffiti.

Efter att ha googlat Friedrichshain fick jag reda på att stadsdelen en gång var ett arbetarområde men att det idag är känt som ett studentkvarter, med en levande musik- och barscen och ett centrum för Berlins vänster- och alternativrörelser. Skulle ha googlat stadsdelar innan resan. 😉

Vi åt i alla fall lunch här. Vi hittade en hamburgerrestaurang med många vegetariska allternativ. Minns dock inte vad stället hette.

Sen letade vi upp ett ställe som hade glass.

Och vi hittade ett ställe som hade glass som i prinsip var mosade frysta bär med frys yoghurt. Annorlunda men så gott.

Markus tog Kiwi och körsbär och jag tog mango och yoghurt.

Sen hade vi tänkt åka till Brandenburger Tor men vi kom inte särskillt nära. Hela torget var avspärrat med en marginal på hundra meter och runtomkring stod poliser med skarpladdade vapen och bevakade. Ingenting hade hänt men det var en jobbig påminnelse av allt som hänt runt om i Europa och världen den senaste tiden. Vi gissade att dem hade spärrat av för att det inte skulle sammlas för mycket folk på en så öppen yta. Vi köpte munkar och satte oss vi hamnen istället. Vi behövde tänka på något annat.

Allt som allt blev första dagen lyckat. Vi avslutade dagen med lång middag på en uteservering vid vårat hotell.

Tryck gärna på det lilla hjärtat i toppen av inlägget så jag vet vilka inlägg ni gillar bäst!
Ljuva Julia

Hur lång blev själva tågtiden härifrån till berlin? Utan stoppet alltså. Det låter så häftigt, jag blev sugen ;) Berlinmuren är typ extra hemsk för att den är så låg, folk kunde ju hoppa över och blev skjutna på fläcken. Det måste vara lockande att försöka, liksom... men så hemskt att det blir ett symboliskt fängelse :(

Era munkar ser hels SMASHING ut!!

Svar: Allt i ett svep 19h. Då åkte vi nattåg Umeå - Stockholm, tog 7 h. åt frukost i Stockholm. Åkte tåg Stockholm - Köpenhamn. 5 h pga tull. Lunch i Köpenhamn.
Tåg Köpenhamn - Hamburg. I den resan åker en tåg till Rödby, sen åker tåget ombord på en färga som åker över till Puttgarden och från Puttgarden fortsätter tåget till Hamburg. Detta tar 5 h.
Sen övernattade vi i Hamburg och åkte sen till Berlin efter lunch dagen efter. Tar 2 h.
😊 Hoppas detta var begripligt.

Ja muren är en hemsk påminnelse om vad människor kan göra mot varandra för att utöva makt. Muren ligger som sagt vid en flod så om en tog sig över och lyckades undvika kulor behövde en simma över en bevakad flod.😞

Munkarna var så goda och färska. Det lyfte humöret ordentligt. 🍩😜