Stressa ner

Stress är min värsta fiende! Om jag blir stressad så går jag i baklås och får ingenting gjort. Jag kan sitta och gå igenom och rabbla allat jag borde göra i mitt huvud men inte göra en enda av dessa saker. Men under mina drygt tjugo levnadsår så har jag börjat med rutiner för att motverka stressen. Dessa tänkte jag dela med mig av.
 
 
SPENDERA MER TID I NATUREN
Ta vara på solljuset och ta dig ut! Det finns otaliga studier som visar att om du tillbringa tid i naturen eller bara se till att få i sig frisk luft varje dag så ökar det din lycka och immunitet. Det inspirerar också kreativitet. Det spelar ingen roll om det är en vandring i skogen, en cykeltur hem från skolan eller en promenad runt ditt område. Att vara utomhus, och främst i naturen, har bevisats ha en lugnande och uppfriskande effekt.
Något jag älskar att göra, när vädret tillåter, är att sätta mig på våran balkong med en kopp te och en bok. Och vintertid tycker jag att skogarna blir så vakra i sina snöskruder.
 
BÖRJA MOTIONERA
Återigen detta behöver inte innebära att du lägger upp ett träningspass för veckan eller skaffar gymkort. Det räcker med att ta en promenad eller en cykeltur några gånger i veckan. Nyckeln är att inte sitta inne hela dagen. Gör det till en daglig rutin. Det kommer att hjälpa dig att sänka din stress nivå, du kommer att må bättre och det får dig att känna dig piggare och mer fokuserad.
 
 
GÅ UPP TIDIGT
För mig, har det hjälpt att få en tidig start på dagen. Det handlar inte om komma till skolan tidigare och vara först in i lektionsalen eller få fler saker gjorda innan dagen officiellt börjar. Det handlar om att jag tycker att det är skönt att få några extra minuter bara för mig själv på morgonen. Sminka mig, njuta av mitt morgonkaffe, läsa en bok och ta mig till skolan utan stress. Du kan prova att göra detta även om du inte anser dig själv en morgonmänniska, för jag är ingen sådan. Även så lite som 15 extra minuter på morgonen kan göra en enorm skillnad.

HITTA EN PLATS ATT GÖRA DITT ARBETE
Jag sitter oftast på skolan eller på ett cafe och gör mina skoluppgifter och andra jobb. För jag har märkt att om jag sitter hemma i soffan ivardagsrummet tar det mycket längre tid att slutföra mitt arbete. Om jag sitter kvar på skolan eller far iväg gör jag det för att jobba och då håller jag distraktionerna till ett minimum, vilket i sin tur kommer att göra ditt arbete mycket mer produktivt.

STÄDA EFTER DIG DIREKT
Att lämna frukostdisken i diskhon, inte ta sig tid att bädda sängen på morgonen eller lämna saker framme på kvällen innan jag ska sova är saker som sen kommer ivägen för det jag egentligen har planerat att göra. Om jag ska iväg och plugga eller göra något annat projekt hemma blir offta dessa projekt plötsligt mycket roligare och tiden går åt till det istället. Där för är mitt tips att alltid ställa in kaffe muggen i diskmaskinen (eller diska rent den) direkt. Det är en liten förändring, men det har göra stor skillnad för mig.
 
 
HA EN VILODAG
Ha en dag som du tar ledigt från allt, då du oavsett deadline eller mängd uppgifter tar ledigt. Ta tid att vila, umgås med andra och inte tänka på måsten.
För mig har det varit viktigt att spendera tid med min familj, få tid att prata och även att hitta en rutin i min ledighet. Både jag och Markus har valt att engagera oss i en församling. Så en söndag i månaden har jag söndagsskola med dem små barnen i vårat område. Att få ansvar över något helt frisåtende från det jag gör annars hjälper mig att ta ledigt och jag får växa i min tro vilket jag har med mig alla mina dagar.

VAR SNÄLL
Oavsett vad du gör i ditt dagliga liv så träffar du troligen en hel del människor. Vare sig det är butiksbiträdet, dina klasskamrater eller främlingen som av misstag går in i dig på stan; se alltid till att möta alla med vänlighet. Då kommer du också att mötas av vänlighet och det om någonting är vårdande för själen och en stress nedsättare.

Du behöver inte göra alla dessa förändringar på en och samma gång för att få stora resultat. Detta är saker jag hittat allt eftersom och varja liten förändring har gjort positiv inverkan på min vardag.